Yoga Nidra

 

Data Yoga Nidra zijn; 27 september, 18 oktober, 22 november & 20 december 2018

 

Yoga Nidra betekent letterlijk ‘yogaslaap’. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, heeft het niets met slapen te maken. Tijdens Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt in je diepe slaap. Eén sessie staat gelijk aan vier uur slaap. Daarom voel je je na Yoga Nidra verfrist en uitgerust.

Yoga Nidra komt van oorsprong uit de tantrische traditie, maar is rond 1950 door Swami Satyananda Saraswati in de vorm gegoten zoals wij die kennen. Tijdens Yoga Nidra word je door een stem door de verschillende fases van de beoefening geleid. Het is niet de bedoeling dat je deze stappen zelf bedenkt, omdat je je tijdens Yoga Nidra volledig moet kunnen ontspannen. Dat gaat niet als je bezig bent met wat de volgende stap in je practice ook alweer is. Behalve diepe ontspanning, heeft Yoga Nidra ook tot doel om je onderbewustzijn op te schonen van diepgewortelde stress en zo uiteindelijk te komen tot samadhi. Maar voordat je daar bent aanbeland, doet Yoga Nidra al een heleboel andere fijne dingen voor je. Zo zul je misschien merken dat je beter en dieper slaapt, je beter kunt concentreren, meer rust, creativiteit en energie hebt en dat je immuunsysteem sterker wordt. Daarnaast kan deze vorm van yoga helpen tegen angsten, depressie, burn-out, en zelfs een te hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.